Webropol grundades 2002 i en biograf omvandlad till kontor i Helsingfors i Finland. Erik Romar behövde information från kunder för att utveckla verksamheten i sina dåvarande företag. Enkäter skickades med en enkel prototyp och överraskningen var positiv när svaren kom in omedelbart. Erik fick då den kundförståelse han behövde för att utveckla affärsverksamheten. Erfarenheten av att snabbt och enkelt få kundinsikter för affärsutveckling var så inspirerande att beslutet att etablera Webropol föddes.
Att leda med aktuell information är nyckeln till framgång
Ända från början har Webropols mål varit att utveckla och bygga ett enkätverktyg med egenskaper som lätt anpassas till olika kundbehov. Webropol verkar på den globala marknaden och ingen kund är för stor eller för liten. Webropols lösning är anpassad för att på bästa sätt tillgodose olika behov, både vad gäller pris och funktionalitet. Att möta kundernas behov är viktigt för Webropol och därför går mer än en tredjedel av omsättningen till produktutveckling. Vi hjälper våra kunder världen över och förutom i Sverige finns kontor i Finland, Tyskland och Storbritannien.
Kort om Webropol:
- Ett finskt familjeföretag som grundades 2002
- Webropolkoncernens omsättning ligger på 5 miljoner euro med ett positivt resultat
- Webropolkoncernen har 60 anställda
- Mer än 70 000 användare runt om i världen
- Vår tjänst uppfyller GDPR och de högsta datasäkerhetskraven, duplicerade servrar finns i Finland
- Tillgänglighet är en viktig del av tjänstens användbarhet och vi uppfyller WCAG 2.1, AA-nivå tillgänglighetsstandard
Vi är kundoriterade och vi arbetar för att våra kunder ska nå sina mål. Därför är feedback från våra kunder en viktig del av vår utveckling.
En av Webropols största kunder, NHS Scotland, använder Webropols lösning för Employee Experience Management för att utveckla medarbetarupplevelsen för 200 000 anställda. NHS positiva uttalande efter fem års användning av Webropol betonar fördelar som Webropol tillför företag: ”Vi har lyckats förbättra engagemanget och motivationen hos medarbetarna i organisationen. En ökad nöjdhet har lett till lönsamma och effektiva medarbetare.”
/Erik Romar, grundare av Webropol och styrelseordförande
Koncernledning


Katri Perälä
Chief Executive Officer

Henrik Romar
Chief Product Officer

Maarit Pakarinen
Chief Research Officer

Markus Mokko
Chief Technology Officer

Jan Holmberg
Customer Service Manager

Josefin Linebäck
Managing Director, Sweden

Amy Bassi
Managing Director, UK

Ulrich Erfurth
Managing Director, Germany