Ett varumärke är mer än bara loggan
Om du skulle fråga någon på stan vad hen tycker om ditt varumärke, vad skulle du få för svar då? Skulle personen känna till det? Skulle uppfattningen vara positiv eller negativ? Och skulle personens känsla av varumärket överensstämma med dess uppfattningen av det?
Varumärket är en levande produkt som påverkas av medarbetarnas agerande och identitet, kundernas upplevelse samt det arbete som företaget gör för att kommunicera varumärkets image till marknaden. En varumärkesundersökning har som uppgift att mäta den upplevda verklighet som målgruppen har gentemot varumärket – hur uppfattas varumärket? Undersökningen kan också fokusera på vilka känslor som associeras med varumärket och vilken kunskap som finns på marknaden om varumärket.
Vad får jag ut av en varumärkesundersökning?
En varumärkesundersökning ger ett beslutsunderlag baserat bland annat på marknadens attityder till samt associationer och kännedom om varumärket.
Rent praktiskt kontaktar vi ett urval inom er målgrupp för att ställa frågor som rör ert varumärke. Vi har färdiga frågebatteri att utgå från, men vill ni använda egna frågor går även detta bra. När datainsamlingen är klar levererar vi rapporter samt presenterar resultatet på plats hos er eller via länk över internet.